فهرست مطالب
سامانه مرات، یکی از سامانه های جدید جهت اعتبار سنجی می باشد.شما در صورتی که متقاضی گرفتن وام و تسهیلات از بانک ها باشید، متوجه این موضوع شده اید که بانک ها برای ارائه وام به شما، اعتبار شما را بررسی میکنند، و باید مطمن شوند که شما توان بازپرداخت وام و تسهیلات را دارید یا خیر.
مرکز اعتبارسنجی مرآت، سامانهای در خدمت اعضای بانکداری اجتماعی بانک قرضالحسنه رسالت میباشد تا به صورت غیر حضوری، ارزیابی شوند و توان بازپرداخت ماهانه اقساط و ظرفیت بدهی آنها محاسبه شود. نحوه اعتبار سنجی در سامانه مرات، به صورت ساده، و با لحاظ ماهیت گروهی اعضا انجام میشود. مرآت، بستر ایمن و آسانی است که متقاضیان اعتبارسنجی، راهنمای کانونها، بانک و همینطور گروههای دیگر از طریق آن در تعامل خواهند بود.
نحوه اعتبار سنجی در سامانه مرات داری شرایط خاصی میباشد که قبل از هر چیزی شما باید در سامانه مرات ثبت نام کنید.
برخی از بانک های کشور، مانند بانک رسالت برای اعتبار سنجی به سامانه مرات استناد میکنند.
پس با ما همراه باشید تا نحوه اعتبارسنجی در سامانه مرات و نحوه پیگیری پرونده در سامانه مرات را شرح دهیم.
نحوه اعتبارسنجی در سامانه مرات
ابتدا وارد سامانه مرات به نشانی اینترنتی www.imerat.ir شوید.
همانطور که در تصویر ملاحظه میکنید، در صورتی که ثبت نام نکرده اید روی گزینه ثبت نام کلیک نمایید.
پس از ورود، مدارک مورد نیاز و خواسته شده را آپلود کرده و درخواست اعتبار سنجی را ثبت کنید.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام در سامانه مرات:
۱٫مدارک شناسایی مانند کارت ملی،شناسنامه
۲٫مدارک شغلی مانند جواز کسب و یا فیش حقوقی
۳٫داشتن شماره حساب بانک رسالت
نحوه پیگیری پرونده در سامانه مرات
بعد از اینکه ثبت نام در سامانه مرات را انجام دادید و البته درخواست اعتبارسنجی را به همراه مدارک ارسال کردید، در مرحله بعدی باید وضعیت پرونده خود را در این سامانه پیگیری کنید.
فرآیند بررسی و اعتبار سنجی معمولا چند روز به طول خواهد انجامید.در این فرآیند اگر مدارک شما ناقص و یا ایرادی داشته باشد از طریق ارسال پیامک به شما اطلاع داده خواهد شد.و شما می بایست با مراجعه به سایت سامانه مرات اقدام به برطرف کردن ایرادات پرونده خود نمایید.
روند پیگیری پرونده در سامانه مرات مقداری زمان بر خواهد بود وبعد از اتمام این مراحل، برای شما پیامکی ارسال می شود. به سایت مراجعه کنید و در قسمت وضعیت پرونده بر روی نتیجه اعتبارسنجی کلیک کنید.
باید به این نکته نیز اشاره کنیم که مبلغی از طرف این سامانه جهت نمایش نتیجه اعتبار سنجی از شما دریافت خواهد شد.
نتیجه اعتبارسنجی شما بعد از پرداخت هزینه به رده بندی های زیر قابل نمایش خواهد بود.
… ممتاز : این بهترین نتیجه اعتبارسنجی است که شما نیاز به ارائه چک یا سفته ندارید.
… کاملاً متناسب : در این حالت شما نیاز به ارائه یک فقره چک و امضای یک فرد متعهد پشت آن را دارید.
… متناسب : در این حالت شما علاوه بر ارائه یک فقره چک یا سفته از سمت خودتان، باید یک فقره چک یا سفته از یک فرد متعهد نیز به بانک بدهید.
… نامتناسب : در این حالت، افراد نمی توانند به علت بدهی های قبلی وام یا تسهیلاتی دریافت کنند.
ویژگیها و مزیتهای سامانه اعتبارسنجی مرآت
- بالا بودن سرعت فرآیند اعتبارسنجی اعضاء.
- ارائه خدمات ارزیابی اعتباری.
- استانداردسازی و هماهنگسازی فرآیند اعتبارسنجی اعضاء.
- تعیین ظرفیت بدهی اعضاء براساس شاخصهای اعتبارسنجی.
- تعیین بهبوددهندههای اعتباری متناسب با سطح اعتبار اعضاء.
- افزایش رضایت اعضاء با توجه به صرف زمان کوتاه برای اعتبارسنجی.
- محاسبه ریسک اعتباری و پیشنهاد راهکارهای مدیریت آن.
- قابلیت اتکای بالای خروجیهای اعتبارسنجی با توجه به مستند بودن اطلاعات و مدارک.
درآخر
درصورتی که درخصوص نحوه اعتبارسنجی در سامانه مرات و یا نحوه پیگیری پرونده در سامانه مرات دچار ابهام و یا مشکلی شده اید با کارشناسان ما تماس گرفته تا مشکل شما را در کمترین زمان رفع کنند.
سوالات متداول
چگونه درخواست اعتبار سنجی خود را در سامانه مرآت ثبت نمایم ؟
جهت ثبت درخواست اعتبار سنجی برای دریافت وام، ابتدا باید در سامانه مرات ثبت نام کرده و سپس با طی کردن مراحل گفته شده در متن مقاله، این موضوع را نهایی نمایید.
پیگیری پرونده در سامانه مرات چگونه انجام می شود؟
با ورود به سامانه می توانید به سادگی اقدام به پیگیری پرونده خود نمایید.